Spieropbouw bij paarden

Alle bekende sporters hebben het. Het is een absoluut vereiste om sportieve topprestaties te kunnen bereiken: de juiste bespiering. De voornaamste opgave van de verschillende spiergroepen van het paard is de transformatie van weidepaard naar rijpaard. Maakt niet uit welke sport je beoefent, springen, dressuur of iets anders; voor de gezondheid van je paard is de juiste bespiering de belangrijkste basisvoorwaarde. Lees hier hoe je op natuurlijke wijze de spieropbouw van je paard kunt ondersteunen.

De bespiering van het paard

Om überhaupt gezonde bespiering te kunnen opbouwen, is regelmatige en doelgerichte training onmisbaar. Dat geldt niet alleen voor mensen, maar ook voor onze vierbenige vriend het paard. De juiste spieren zijn verantwoordelijk voor de krachtige sprongen van het springpaard, de explosieve en spontane kracht van het westernpaard, de snelheid van de draver, de conditie van het endurance-paard en de fijne beenmotoriek van het dansende dressuurpaard. Een goed getraind dressuurpaard lijkt op een bodybuilder, een goed getraind renpaard daarentegen op een marathonloper. De verschillen zijn zichtbaar aan de voor iedere discipline verschillende spiergroepen die worden belast en getraind.

De bespiering van een paard wordt in drie verschillende soorten spieren onderverdeeld:

  • De hartspier geldt als de motor van de bloedsomloop.
  • De gladde spieren bevinden zich in organen zoals het spijsverteringssysteem.
  • De skeletspieren maken beweging mogelijk.

Om het paard doelmatig op zijn toekomstige taken voor te bereiden, is het belangrijk dat je weet hoe de spieren van het paard functioneren. Het paard wordt in de juiste vorm gebracht om het gewicht van de ruiter zonder problemen te kunnen dragen. Voor ongetrainde paarden is het dragen van het ruitergewicht vaak al te veel gevraagd, omdat het een enorme belasting vormt. Deze belasting wordt nog groter wanneer de ruiter niet in balans zit en het paard daarmee uit evenwicht brengt. In dat geval moet het paard niet alleen een grote lichamelijke prestatie leveren, maar ook een mentale, om de ontbrekende lichaamsbeheersing van de ruiter te compenseren. De concentratie om zichzelf telkens opnieuw te moeten uitbalanceren, is enorm.

De hieruit resulterende overbelasting mag je niet onderschatten. Herhaaldelijk te veel eisen, zowel lichamelijk als mentaal, leidt snel tot compensatiegedrag, verkeerde bewegingspatronen en de opbouw van ongewenste spieren. Uit een overbelasting ontstaat langdurige spanning, die leidt tot een slechtere doorbloeding van de spieren en uiteindelijk tot een verminderde spierstofwisseling. Pijn en gewrichtsblokkaden tot en met opvallend snel verslijten van de gewrichten en artrose zijn de gevolgen.

Omdat voor ons ruiters een lang, gezond leven voor onze paarden op de eerste plaats staat, is wel duidelijk dat de levensduur en draagkracht van onze dieren afhangen van een goed ontwikkelde bespiering. Hoe kunnen we dus een juiste, opbouwende spiertraining van binnenuit ondersteunen, om onze rijpaarden zo lang mogelijk gezond en inzetbaar te houden?

Juist voeren stimuleert spieropbouw

De zuren-basen-huishouding is een van de belangrijkste onderdelen van de bespiering. In het geval van verzuring treedt er geen of sterk verminderde spieropbouw op. Een te lage pH-waarde vertraagt de stofwisseling van de spiercellen. De hele spier wordt duidelijk slechter van de benodigde voedingsstoffen voorzien en vertoont daardoor een tragere opbouw. Zowel de zuren-basen-huishouding als de stofwisseling wordt door het voer dat we onze paarden verstrekken, beïnvloed.

Vaak wordt in de paardenwereld naar supplementen gegrepen om een snelle spieropbouw te bereiken. Wat hebben spiercellen nodig om goed te kunnen presteren?

  • Proteïne (eiwitten)
  • Aminozuren
  • Vitamines E en C
  • Mineralen
  • Antioxidanten

Dat zijn de hoofdbestanddelen, die in het proces van spieropbouw en gezond spierbehoud nodig zijn. Bij diverse supplementen die ter verbetering van de spieropbouw worden gevoerd, zijn verbeterde energiereserve, duidelijke opbouw van spiermassa en een beter en sneller herstel na inspanning waargenomen. Hierbij moeten we echter opmerken dat alleen al hooi (van goede kwaliteit), haver, luzerne, speciale kruiden, lijnzaadolie en spirulina de spieropbouw op een natuurlijke manier stimuleren. Bijzonder is in deze samenhang de spirulina, die een bijzonder hoog gehalte aminozuren heeft.

Af te raden is het voeren van kuilhooi (ingepakt hooi), silage, suikerhoudend voer zoals bietenpulp, maïs, muesli die melasse bevat en voedingsmiddelen met zetmeel, omdat die geen goede invloed uitoefenen op de spieropbouw. Waarom niet suiker en zetmeel, maar eiwitten de spieropbouw stimuleren, lees je in het volgende stuk.

Proteïne in het paardenlichaam

Eiwitten, met de vakterm proteïne aangeduid, bestaan uit rijen van afzonderlijke aminozuren en zijn cruciaal voor de spieropbouw. Eenvoudig gezegd is proteïne de bouwstof voor het paardenlichaam en neemt het aan alle functies deel. Het is verantwoordelijk voor celdeling, verteringsenzymen en de productie van rode bloedlichaampjes. Iedere dag moeten miljarden nieuwe eiwitten door het lichaam worden geproduceerd, om alle processen aan de gang te houden. Hiervoor zijn verschillende aminozuren nodig (essentiële aminozuren kunnen alleen via het voer worden opgenomen), die reusachtige eiwitmoleculen kunnen vormen.

De spieropbouw, dus de vergroting van spiercellen, vindt plaats door doelgerichte belasting (training). De spiervezels worden belast en deels in lichte mate overbelast (minitrauma). Deze ‘stress’ veroorzaakt een stofwisseling in de spiercellen, die daarop simpel gezegd eiwitten opnemen, hun celkernen vermenigvuldigen en hun DNA verhogen. Het is een biochemisch zeer ingewikkeld proces, dat voornamelijk aminozuren en dus eiwitten nodig heeft.

Paarden- en voerexperts zijn het erover eens dat gras en hooi voor de meeste paarden als continue leverancier van eiwitten voldoet en alle voor het lichaam benodigde aminozuren bevat. Voor doelgerichte spieropbouw is het echter een voordeel als de daarvoor benodigde stoffen als aminozuren en vitamines snel en aangepast ter beschikking staan van het lichaam. Vooral in de wereld van bodybuilders is aangepaste voeding nodig om succes te garanderen. Het paardenlichaam, ter vergelijking, kan aminozuren slechts een dag vasthouden, waardoor het op dagelijkse aanvulling van de reserves is aangewezen.

Om die reden hebben wij twee producten ontwikkeld, die de spieropbouw op natuurlijke wijze ondersteunen en begeleiden.

Ewalia Muscle Power en EWALIA Muscle Vitality Liquid

Muskelaufbau mit natürlichen Kräutern für trainierte Pferde

De gezondheid van het paard gaat ons aan het hart en dat is de reden dat wij, speciaal voor de spieropbouw, twee producten hebben ontwikkeld, die de spieropbouw stimuleren en ondersteunen. Deze kwalitatief hoogwaardige producten worden dagelijks door medewerkers met speciale vakkennis vervaardigd!

Ewalia Muscle Power is een supplement in poedervorm, dat lijnzaadpoeder en spirulina bevat. Spirulina, een algensoort, bevat een hoog gehalte aan verschillende aminozuren en eiwitten, wat de spieropbouw tijdens de dagelijkse training stimuleert.

EWALIA Muscle Vitality Liquid is een hoogwaardig kruidenaftreksel. Het ondersteunt bij spierspanningen, ontslakt de spieren na de training en stimuleert ook de spieropbouw. De zorgvuldig gekozen ingrediënten van apothekerskwaliteit, zoals brandnetel, druivenpit, meidoorn, ginkgo, gentiaan, rozenbottel en duindoorn, staan bekend om hun stimulerende werking op de spierstofwisseling. De bronnen van vitamine E en C in het aftreksel ondersteunen daarnaast het immuunsysteem.

Kruiden en natuurlijke stoffen voor spieropbouw nader bekeken

Brandnetel

Brandnetel versterkt de spierontspanning. Het bevat veel mineralen, waaronder kalium en ijzer.

Druivenpit

Door hun als OPC (oligomerisch proanthocyanidine) bekend staande bestanddelen, gelden druivenpitten als ‘super-antioxidant’. Aan druivenpitten worden onder andere de volgende eigenschappen toegeschreven: beschermen tegen hart- en vaatziekten, zijn antioxiderend en ontstekingsremmend.

Ginkgo

Ginkgo staat erom bekend het geheugen en de doorbloeding te verbeteren. Ginkgo-extract maakt het bloed vloeibaarder. Door betere doorbloeding tot in de fijnste bloedvaten (microcirculatie) wordt het zuurstof- en nutriëntenniveau in de cellen gestimuleerd. Ook worden zenuwcellen door ginkgo beschermd. Het vermindert de afbraak van zenuwcellen en verhoogt het prestatievermogen van de bestaande cellen.

Meidoorn

Meidoorn heeft een sterke invloed op de spanningsbalans van spieren en hun versterking. De OPC hebben antioxiderende en ontstekingsremmende effecten en dienen waarschijnlijk als katalysator voor het versterken van de werking van vitamines A, C en E. Bepaalde stoffen in meidoorn zouden de doorbloeding van de hartspier en kransslagader verbeteren en het zuurstof- en energieverbruik optimaliseren.

Gentiaan

De voornaamste werking van gentiaan berust op de bitterstoffen die in de wortel zitten, daardoor is de heilzame werking van de plant al vroeg ontdekt. Deze bitterstoffen maken van de gentiaanwortel een krachtig middel ter bevordering van de spijsvertering en hebben daarmee een positieve invloed op het prestatievermogen van het lichaam.

Rozenbottel

Rozenbottel heeft diverse heilzame eigenschappen. Een groot aandeel daarin heeft het vitamine C, dat in grote hoeveelheden in de zurige vruchten aanwezig is. De rozenbottel laat volgende werkingen zien: versterkt het immuunsysteem, werkt licht vochtafdrijvend, vormt nieuwe immuuncellen en andere lichaamscellen, verstevigt bindweefsel en bevat etherische olie, kiezelzuur, de antioxidanten lycopine en flavonoïde, bètacaroteen, vitamine B1 en B2, vitamine E, de mineralen zink, koper, natrium, fosfor, ijzer, calcium en magnesium.

Duindoorn

Dit is de vitamine C-krachtpatser voor de gezondheid. Duindoorn bevat een hoog percentage aan vitamine E en bètacaroteen. Door het hoge aandeel palmitoleïnezuur kan het lichaam deze vitamines snel opnemen. Die in het vruchtvlees aanwezige meervoudig onverzadigde vetzuren worden in omega 3- en omega 6-vetzuren onderverdeeld. Ook wordt aan duindoorn een ontstekingsremmende werking toegeschreven. De roodgouden bessen bevatten talrijke mineralen, vitamines en sporenelementen zoals calcium, kalium, magnesium, ijzer en zink, bètacaroteen en vitamines B1, B2, E en K.

Auteur: Bianca Becker-Slovacek, 21 januari 2018

Verwante artikelen
EWALIA Muscle Power, 800 g EWALIA Muscle Power, 800 g
Inhoud 800 g (€ 3,31 * / 100 g)
€ 26,50 *
EWALIA Muscle Vitality Liquid EWALIA Muscle Vitality Liquid
Inhoud 1000 ml (€ 1,69 * / 100 ml)
vanaf € 16,90 *